Vår kategorichef Johannes spår framtidsutsikterna för Convenience Food

               JohannesHejKollega.jpg

Atria har ungefär 840 medarbetare i Sverige. Här kan ni ta del av en intervju med en av dem: Johannes Fager Lindgren. 


Namn: Johannes Fager Lindgren 
Gör: Category Manager för Convenience Food, stationerad i Sundbyberg
Anställd sedan: 2018

Hej Johannes!

Vad innebär det att jobba som Category Manager på Atria och vilka kategorier ansvarar du över?

─ Som Category Manager leder man den strategiska riktningen för sina kategorier. Det innebär att man driver kategoriprojekt, både långsiktigt och kortsiktigt samt säkerställer att analys och insikt ligger till grund för actions och kategoristrategier. På Atria ansvarar jag för Convenience Food, vilket omfattar snackskorv, vegetariskt, processad kyckling, blodpudding, sylta och rullpack. Förutom att förvalta och förbättra vår befintliga kategoriportfölj ingår det också i mitt jobb att titta på nya kategorier som Atria skulle kunna lansera inom i framtiden. Atrias ambition är ju att bli ett av norra Europas ledande matföretag, och för att kunna förverkliga det behöver vi bland annat ligga i framkant och identifiera nya affärsmöjligheter och utveckla Atrias konsumenterbjudande i linje med detta. Det är en väldigt spännande del av jobbet.

Hur ser du på framtiden inom Convenience Food?
Convenience Food är en av de snabbast växande varugrupperna och vi ser att konsumenten vill ha fler produkter som gör vardagen enklare. Man vill ha det smidigt i vardagen så att man kan spendera mer tid på andra saker. Konsumenter kommer fortsatt att vara mer flexibla än tidigare i var och när de äter mat, vilket bland annat yttrar sig i dagligvarubutikerna som går mot att även bli restauranger, samt att restauranger även blir butiker. Gränsdragningarna blir inte lika tydliga som tidigare.

Jag tror att kategorin fortsatt kommer att påverkas av pandemin även när den är över. Vi kommer troligen spendera mer tid hemma då distansjobb blivit mer accepterat, vilket gör att snabba och smidiga lunchlösningar i hemmet ersätter många tidigare restaurangluncher. Lokala råvaror och lokalproducerat kommer bli ännu viktigare då erfarenheterna från pandemin gjort att man blivit mer benägen att stötta det lokala. Det kommer även troligen bli ökat fokus på hygien. Det ser man redan nu exempelvis genom att intresset för mat i lösvikt i butiker minskar.

Det ökade intresset för miljö är här för att stanna och kommer även avspegla sig på kategorin. Till exempel så tror jag att konsumenter i en större omfattning kommer att förutsätta att produkter är producerade med låg miljöpåverkan i åtanke. Intresset för andra typer av proteiner kommer att växa men de är fortfarande långt ifrån mainstream i dagligvaruhandeln. Det är framförallt flexitarianer som vi ser ökar. Jag tror också att nya teknik- och logistiklösningar som underlättar konsumentens vardag kommer att komma i allt större omfattning. Vi ser redan nu till exempel att användandet av matkassar och mobilappar som Foodora och Wolt ökar.

Det är massor av spännande saker som kommer hända inom kategorin så det gäller att man hänger med i utvecklingen.

Vilka möjligheter och utmaningar finns inom färdiglagat och måltidslösningar?
En möjlighet, eller snarare fördel för oss på Atria är vår bredd. Vi är verksamma inom flera olika affärsområden, alltifrån Retail, Deli till Foodservice och Concept. Vi har mycket kunskap internt vilket ger oss råg i ryggen att ta oss an nya utmaningar. Jag vill också lägga till alla våra fantastiska fabriker. De gör att vi har massa olika möjligheter att ta fram innovativa produkter och lösningar av högklassig kvalitet. Vi ska inte heller glömma våra starka varumärken som kan nyttjas och bana vägen för nya produkter. Men det gäller också att hitta vår position inom måltidslösningar. Flera företag har intresserat sig för kategorin och det är därför stor konkurrens.

Vad är det roligaste i din roll? 
En av de mest inspirerande delarna i jobbet är att få vara med i hela processen med nya produkter, från ax till limpa, och att arbeta med alla delar från idégenerering till att produkten står i butikshyllan. Jag måste även säga att rollens alla kontaktytor är en rolig del. Som kategorichef är du ofta spindeln i nätet och har många kontaktytor inom organisationen, såväl produktutvecklare som säljkår med mera. Alla är ju experter i sina roller och därför finns det alltid saker som man kan lära sig av varandra och dra nytta av varandras expertkunskaper. När vi gör det så tror jag att vi når det bästa resultatet.

Vad gjorde du innan du började på Atria?
─ Innan Atria arbetade jag på Semper i flera år som nordisk kategorichef inom barnmat. Sempers kontor ligger faktiskt dörren bredvid Atrias så nu svänger jag höger istället för vänster, haha. Jag var på Semper i fem år och började som produktchef för deras glutenfria sortiment för att sedan gå över som nordisk kategorichef inom barnmat. Det var en väldigt givande och rolig period! Dessförinnan var jag på Barilla och jobbade med pasta. Innan Barilla hade jag en sejour hos Philips hemelektronik, parallellt som jag skrev min masteruppsats.

Vad gillar du att göra när du inte är på jobbet?
En stor del av min fritid spenderas på huset. För tre år sedan köpte jag och min fru ett hus från 1913. Det var en hel del som behövdes åtgärdas när vi köpte huset och därför har det blivit ett gäng renoveringsprojekt de senaste åren. Huset har också en stor trädgård som var eftersatt och som vi försöker återställa till sin forna glans. Det tar tid men är roligt. Jag har spenderar mycket tid med en spade i handen. Utöver huset är friluftsliv en återkommande aktivitet. Jag spenderar gärna en dag med familj ute i skogen och allra helst åker vi skidor. I somras var vi i fjällen och vandrade för första gången med barnen. Det var en chansning eftersom min yngsta son inte är särskilt gammal men det gick verkligen över förväntan och alla tyckte att det var roligt, så det blir nog en del turer framöver.

Connect with us to stay up to date on new openings.

All jobs

Already working at Atria?

Let’s recruit together and find your next colleague.

email
@atria.com
  • AnnaKarin Dennevi
  • Åsa Josell
  • Håkan Fridh
  • Jonas Björnson
  • MajBritt Kronman
  • Mats Göransson
  • Mattias Hjalmarsson
  • Rebecca Olofsson
  • Veronica Kitti
  • Zacharias Danielsson
Teamtailor

Career site by Teamtailor