Försäljningschefen Johan berättar hur han motiverar säljkåren

MötJohanBlomberg.jpg

Atria har ungefär 840 medarbetare i Sverige. Här kan ni ta del av en intervju med en av dem: Johan Blomberg. 


Namn: Johan Blomberg
Gör: Field Sales Manager för Retail, stationerad i Sundbyberg
Anställd sedan: 2018

Hej Johan!

Vad innebär det att jobba som Field Sales Manager?
─ Min huvudsakliga uppgift som försäljningschef är att se till att vi når de uppsatta målen för säljperioderna och på så vis bidra till bolagets försäljning och lönsamhetsmål. Mycket av tiden läggs på att skapa förutsättningar så att vår säljkår har rätt verktyg för att kunna skapa maximal distribution och kampanjvolym i butikerna. 

Vad är det roligaste i din roll? 
─ Att få interagera med säljarna och kunderna samt se resultaten av våra uppsatta planer. Betyget från konsumenterna och våra kunder sker blixtsnabbt. Jag älskar att jobba med snabbrörliga konsumtionsvaror.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna för en försäljningschef? 
Att ha uthållighet samtidigt som du behöver vara snabbfotad och öppen för att ta nya vägar. Till exempel så växer ju E-handeln stort nu, hur fångar vi upp det på fältet? Under pandemin har bland annat blodpudding och korv fått ett rejält uppsving i försäljning, hur möter det vår säljplan som spikades förra året inom andra segment? Som försäljningschef är det bra att vara flexibel och kunna lösa de utmaningar som kan uppstå. 

Hur motiverar du fältsäljarna?
─ Mycket av min tid läggs på att coacha medarbetarna och se till att de har all kunskap de behöver för att kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt. Jag tror bland annat på frihet under ansvar. Genom att ha mandat att ta egna beslut så tror jag att vi blir mer effektiva och flexibla. Får du sedan som säljare uppskattning och synlighet för ditt arbete, ja, då har du förmodligen en starkt motiverad säljkår.

Vad är nyckeln till att lyckas med sin försäljning inom dagligvaruhandeln? 
─ Primärt handlar det om få listning hos grossisten. Det får du efter analys av marknaden och kedjekundernas planer. Sedan är snabb distribution, gärna kryddad med demo och ett säljerbjudande som får konsumenten att testa produkten en framgångsfaktor. Har du dessutom en kompetent, motiverad och hungrig säljkår som vi på Atria, ja då kommer resultatet att motsvara dina uppsatta mål.

Kan du ge några råd redan nu hur en försäljningschef kan utveckla sin försäljning inför framtiden? 
─ För egen del försöker jag att rensa bort det som inte tillför värde och förenkla saker och ting. Det kan låta enkelt men det är en utmaning. Som försäljningschef gäller det också att vara lyhörd och befinna sig nära fältet. Ta besluten med fingrarna i jorden, så att säga. För att lyckas med försäljningen krävs ibland en förändring av företagskulturen där nya idéer och arbetssätt uppmuntras. På Atria implementerades ”Best Practice-metoden” häromåret vilket innebar kort sagt att vi kopierade arbetsmönstret på våra bästa säljare och applicerade på övriga säljare. Ett framgångsrikt koncept!

Vad gjorde du innan du började på Atria?
─ Jag har arbetat inom dagligvaruhandeln i princip hela mitt yrkesverksamma liv. Det hela började på Pripps där jag tappade upp den numera utgångna 1-liters colaflaskan. Jag tog sedan steget in på försäljningsavdelningen. Senast var olika roller inom försäljning på Unilever och innan dess arbetade jag inom bryggeribranschen, med Carlsberg som adress. 

Vad gillar du att göra när du inte är på jobbet?
─ Mina tre stora intressen är:
• Idrott (främst fotboll). Mitt hjärta slår för AIK vilket inte alltid är populärt på kontoret. Men det är kollegorna som inte riktigt hänger med i matchen. 
• Musik, gärna live på spelning och Rammstein om jag själv får välja.  
• Resa med eget arrangemang. Tips! om du åker till ny ort, boka lokal guide som ger dig landets själ och historia.

 

Connect with us to stay up to date on new openings.

All jobs

Already working at Atria?

Let’s recruit together and find your next colleague.

email
@atria.com
Teamtailor

Career site by Teamtailor