Varumärkesförvaltaren Johanna berättar om hur det är att arbeta som Brand Manager på Atria

MötJohannaNathhorst.jpg

Atria har ungefär 840 medarbetare i Sverige. Här kan ni ta del av en intervju med en av dem: Johanna Nathhorst. 


Namn: Johanna Nathhorst
Gör: Brand Manager, stationerad i Sundbyberg
Anställd sedan: 2012

Hej Johanna!

Vad innebär det att jobba som Brand Manager på Atria?

─ Som Brand Manager på Atria är jag lite av en varumärkesförvaltare och arbetar med att utveckla våra fantastiska varumärken. Det är en bred roll som innebär att vara drivande i vilka strategiska satsningar som vi ska prioritera både kort- och långsiktigt för att stärka våra varumärken. Dessa strategiska satsningar kan till exempel vara att utveckla designen av de produkter som vi ska släppa på marknaden eller vilka kanaler som ska användas i kommunikationen. Jag ansvarar även för all ”Above the line”-kommunikation (ATL) mot konsument vilket innefattar tv, digitala medier, radio och print.

Med över 9 års erfarenhet som Brand Manager på Atria har du arbetat med medieval både innan och under sociala mediers intåg, på vilka sätt har medieutvecklingen påverkat Brand Manager-rollen?
─ Det är minst sagt komplext med dagens olika medieslag. När jag började på Atria var sociala- och digitala medier inte direkt ett alternativ i mediemixen. Då var det mycket printannonsering och vår primära marknadsföringskanal var matmagasin. Nu finns det fler medier och vi som varumärkesägare behöver ta hänsyn till vilka medier som passar till vilka syften. Det är inte bara medieutvecklingen som påverkar valet utan också samhälleliga omständigheter, ett aktuellt exempel är Corona. Vi har exempelvis sett att tunnelbanereklam flyttat in i mobiltelefonen eftersom färre folk pendlar. Det visar att man måste hela tiden vara uppdaterad på vilka medieval som är bäst för stunden.

Hur kommer det sig att s.k. ”gammelmedier” fortfarande fungerar trots större fokus på digitala medier och sociala medier?
Sociala medier och digitala medier i all ära. Men när det kommer till varumärkesbyggande vill jag ändå hävda att de traditionella medierna ger större möjlighet att bygga varumärken och spela på våra emotionella känslor. I en värld där vi ständigt blir matade med reklam blir det allt viktigare att höras genom mediebruset. Jag tror på att bland annat arbeta mer med ljud. En bra reklamjingel eller en härlig låt som sätter sig.

Vad är det roligaste i din roll?
─ Det är så ”hands on” samtidigt som det är kreativt och strategiskt på samma gång. Ibland är jag med på reklaminspelningar medan andra dagar består av kreativa möten med externa leverantörer. Jag tycker också det är kul med alla kontaktytor. Som Brand Manager jobbar du tätt med kategorichefer och säljavdelning samt är delaktig i flera tvärfunktionella projekt.

Vad gjorde du innan du började på Atria?
─ Närmst kommer jag från Swedish Match där jag var Brand Manager för snusvarumärket General. Min tid hos Swedish Match var lärorik. Eftersom det är hårda restriktioner när det kommer till att marknadsföra tobak mot konsument fick vi istället jobba med produktdesignen på snusdosan eller kommunikationen på snuskylen. Marknadsföring har alltid legat mig varmt om hjärtat. I grunden är jag civilekonom med inriktning strategi och marknadsföring.

Vad gillar du att göra när du inte är på jobbet?
─ Ta hand om mina barn, haha. Med tre barn i familjen så ägnas en stor del av fritiden åt familjen. Jag har ett stort tennisintresse och har spelat tennis i stort sett hela mitt liv. Därför är tennis en flitig familjeaktivitet här hemma, stimulerande för både mig och barnen. Vintertid tar jag gärna på mig pjäxor och ger mig ut i backen

Connect with us to stay up to date on new openings.

All jobs

Already working at Atria?

Let’s recruit together and find your next colleague.

email
@atria.com
Teamtailor

Career site by Teamtailor