Marknadschefen Stina ger sitt perspektiv på hur arbetet skiljer sig mellan Retail och Foodservice-enheterna.

Hej Kollega_Stina.jpg

 

Atria har ungefär 810 medarbetare i Sverige. Här kan ni ta del av en intervju med en av dem: Stina Leire. 


Namn: Stina Leire
Gör: Marketing Manager Foodservice, stationerad i Helsingborg
Anställd sedan: 2008

Hej Stina!

Vad innebär det att jobba som Marketing Manager på Atria Foodservice?
─ 
Det innebär att jag har det övergripande ansvaret för våra marknadsaktiviteter inom Foodservice. Vi är en liten marknadsorganisation på tre personer och vi gör det mesta själva. Jag har själv en relativt operativ roll och arbetar med allt från att ta fram den övergripande marknadsplanen, till att delta vid utvecklingen av nya produkter. Jag gör också allt arbete i samband med en lansering i form av kommunikation och aktivering. Vi jobbar även aktivt med digitala medier och administration så som vår hemsida, Instagram, och olika portaler som PIM, Dabas och Validoo. En annan viktig del för oss är självklart att arbeta med våra varumärken och utveckla dem. Vissa varumärken delar vi med Retail och andra är unika för Foodservice. För tillfället jobbar vi också med ett spännande kategori strategiarbete för att fördjupa våra kunskaper och öka vår konkurrensfördel. Detta är något vi ser fram emot att jobba mer med i vårt dagliga arbete framåt. Jag ansvarar även för IKEA globalt. Detta är en kund där vi framför allt är stolta över vår varmkorvsaffär. Njut av en god måltid i deras fina Bistro, nästa gång du besöker ett varuhus!

Vill du berätta lite mer om din bakgrund?
─ 
Jag är utbildad Civilekonom med inriktning Marknadsföring. Har studerat och arbetat i både Sverige och Storbritannien och har en Master i Internationell Marknadsföring. Jag har verkat inom Livsmedelsbranschen i snart 20 år. Mina roller har växlat mellan Foodservice och Retail samt Försäljning och Marknad. Jag började på Atria som Kategorichef på Retail med ansvar för Korv och Husman 2008. Valde sedan att lämna Retail när det flyttades till Stockholm 2012 och har sedan dess arbetat på Foodservice. Först som KAM för Menigo och Axfood och sedan som Marknadschef från 2017.

Vilka är de största skillnaderna, och likheterna, mellan Foodservice och Retail-enheterna?
─ 
Idag blir allt fler saker lika mellan Foodservice och Retail. Vi genomgår ett skifte och många av våra kontakter hos kund kommer från Retail. De tar med sig kunskap, erfarenheter och rutiner från tidigare arbetsgivare. Något som jag dock tycker utmärker sig fortfarande på Foodservice är den stora kunskapen, vikten av relationen och en större lojalitet. Många stannar i branschen länge och vi möter slutkunder med hög och bred kunskap. Det är en stor skillnad mellan våra slutkunder och olika kundsegment har olika behov. Det är viktigt att ha en god förståelse för kunden och deras verksamhet. Behoven kan variera mycket beroende på behov och process i köket. Just av denna anledning är Foodservices arbetssätt med kombinationen av varumärkesprodukter, Tailor made produkter och workshops i form av Atria Food Lab viktiga delar av vår verksamhet. Vi föder insikter till varandra.

Hur kommer det sig att du började jobba på Atria?
 Största anledningen till att jag valde Atria som arbetsgivare var att jag fick möjligheten att testa på något nytt. På Atria fick jag möjlighet att jobba med Retail samt i en något mindre organisation. Jag sökte efter en organisation där man kunde jobba närmre produkterna och produktion. Jag ville bli mer delaktig i processerna och få en större påverkan i utvecklingsarbetet. Innan jag började på Atria arbetade jag som Brand Manager på Unilever och som Assistant Channel Marketing Manager på Arla Foods. Båda rollerna var inom Foodservice.

Hur skulle du beskriva Atria som arbetsplats?
─ 
Atria erbjuder varierande och spännande tjänster som bjuder in till samarbete och möjlighet till att påverka beslut. Man känner samhörighet och delaktighet och det finns en härlig entreprenörs känsla. Det är stort och smått men framförallt är vi fantastiskt flexibla, med korta beslutsvägar. Det är utvecklande att arbeta med duktiga kolleger och finna morgondagens möjligheter!

Vad tycker du är roligast med ditt jobb?
─ 
Det jag uppskattar mest är nog variationen i mitt jobb samt att arbeta med ett så engagerat gäng som Foodservice. Tillsammans blir vi starkare och driver verksamheten framåt! Det är viktigt att uppskatta sin vardag och sina kolleger. Arbetet är en stor del av livet och det är viktigt att man trivs om man skall göra ett bra jobb. Framförallt i dessa tider när allt har vänts upp och ner och jobb- och privatliv lätt flyter samman.

Vad gör du på fritiden?
─ 
Jag är gift, har tre barn, en hund och tre höns och gillar alla typer av utomhusäventyr. Det kan variera från allt från toppturer, MTB och funktionell träning till båt, skidor eller tennis. Allt beroende på väder och säsong. Gillar det mesta och har även varit ledare för olika utomhusäventyr för barnfamiljer. 

Connect with us to stay up to date on new openings.

All jobs

Already working at Atria?

Let’s recruit together and find your next colleague.

email
@atria.com
Teamtailor

Career site by Teamtailor