”Att sitta hemma finns inte i mitt DNA”

ATRIA_Teamsmote_AdobeStock_415706635_210630.jpg
Magnus Bruce är teamledare för Atrias säljkår inom Foodservice som totalt består av fem säljare, inklusive han själv. Säljarna har ansvar för var sin region från Malmö till Umeå. Själv har han Göteborg som bas, men större delen av tiden tillbringades tidigare på resande fot. Så är det emellertid inte längre.

Hur ser en vanlig dag på fältet ut när det inte är pandemi?
– På våren och hösten har grossisterna sina mässperioder, då åker vi runt och står på exempelvis GastroNord eller lokala mässor. Andra perioder lägger jag väldigt mycket tid på kundbesök. Jag bokar en vecka i taget och besöker kunder från Kungsbacka till Strömstad och följer södra Vänern till Örebro, Lidköping, Mariestad och alla orterna i södra Närke.

Det låter slitigt? 
– När man är mitt uppe i mässorna är man lite trött på det för det är så mycket släpande, men nu saknar man verkligen pulsen ute och mötet med kollegor och kunder. Andra veckor var helt fullbokade med kundbesök och övernattningar, men jag kunde även träffa obokade kunder för att säga ”hej” och ta en kaffe, och prata om produkterna. I regel brukade jag vara ute på fältet fyra dagar av fem, varje vecka.

Hur är det nu?
– Inom Atria har vi något som kallas Safety First. Det innebär att man ska reflektera, stanna upp och sätta säkerheten först. Det betyder till exempel att man, om man är trött, kanske ska ta en extra övernattning i stället för att sätta sig och köra hem 25 mil. Nu handlar Safety First om att inte träffa folk i onödan, även om vi har god handhygien och håller avstånd. Det betyder att det har blivit väldigt mycket Teamsmöten. Det finns ett fåtal privata restaurangkunder som vi åker till eftersom de själva har bestämt att de vill ta emot besök, men det är inte alls samma sak som tidigare. De offentliga kunderna träffar vi inte alls. Nu sitter vi i stort sett på kontoret, hemma, fem dagar i veckan.

Funkar det att sälja på distans?
– Det blir helt klart annorlunda. Vår säljkår är van vid att boka möten med kunder, sen tar man med de nyheter som intresserar dem så att de kan prova. Nu bygger vi i stället en individuell presentation för varje kund inför mötet via Teams där vi berättar hur det går för företaget och presenterar nyheterna. Om det finns ett intresse när det gäller att prova kan vi kanske åka ut till kunden. Det blir med andra ord lite mer dubbelarbete.

Har du lärt dig något av ditt nya arbetssätt?
– Jag har blivit mer strukturerad och insett att det faktiskt funkar att köra ett kundmöte via Teams. För 1,5 år sen hade jag aldrig kunnat tänka mig att sitta framför datorn och ha möte med en kund. Sen är det ju tidsbesparande, även om jag själv föredrar det personliga mötet. När man träffar en kund man känner sitter man ju ofta och pratar om väder och vind i tjugo minuter. Det där finns inte riktigt på Teams, då har du bara en halvtimme eller en timme på dig. Det blir mer konstruktivt.

Saknar du ditt gamla liv?
– Jag har insett att jag trots allt är ganska omställningsbar, men jag saknar verkligen att vara ute och träffa folk. Det är ju det personliga mötet jag brinner för – att sitta hemma finns inte i mitt DNA. Samtidigt tror jag att det nya arbetssättet kommer att stanna kvar i framtiden för många har nog upptäckt att det är smidigt. Framför allt blir det nog färre som tar flyget till Stockholm för två möten.

Connect with us to stay up to date on new openings.

All jobs

Already working at Atria?

Let’s recruit together and find your next colleague.

email
@atria.com
Teamtailor

Career site by Teamtailor