Det nya normala

Att mat är njutning har sällan varit så tydligt som nu i pandemins era. Vi äter och njuter som aldrig förr – men på nya sätt och ibland oväntade platser. Vi har pratat med vår marknadsanalytiker om det nya normala – både under och efter pandemin.

Bex_detnyanormala.jpg

Rebecka Brunton, marknadsanalytiker på Atria, vilken roll har maten spelat under pandemiperioden?

– Generellt har mat hamnat mycket mer i fokus under det senaste året. Folk tänker mer på mat än tidigare och inte minst unga har fått ökad kunskap om mat och matlagning eftersom det har lagats mycket mat i hemmet. 

Under perioden när restaurangerna bitvis förvandlades till ”no go zones”– var har vi ätit någonstans i stället? 

– Eftersom folk har försökt göra det bästa av situationen har hemmet blivit en fristad – vi har piffat upp och byggt nytt. Hemmet har även blivit ett centrum för firandet. Takeaway-trenden har också utvecklats väldigt mycket på olika sätt: vi har hämtat upp maten eller fått den levererad hem. Flera restauranger har börjat med matpåsar där man värmer maten själv, eller meal kits där man får en Youtube-video med instruktioner till. Andra har börjat samarbeta med butikskedjor eller olika tillverkare.

Finns det någon parallell trend inom den offentliga världen?

– Många skolor har ju haft takeaway eftersom eleverna har pluggat hemifrån. Det vi vet är att det ofta blivit mycket svinn eftersom eleverna inte kommit och hämtat upp maten. Kanske det vore bättre om de fick komma och hämta kyld mat för fem dagar framåt? Jag vet att det finns privata restauranger som börjat erbjuda en sådan lösning. 

Äter vi annan mat nu när vi sitter hemma mer?

– Jag läste precis att yngre, även skolelever, har spenderat mer tid framför datorn i hemmet under pandemin, medan äldre tagit sig ut i naturen mer. Jag kan tänka mig att socialiserandet framför datorn påverkar hur man äter, kanske får man ett mer oregelbundet matbeteende. Det har också kommit produkter som är anpassade för exempelvis gamers, som ska boosta synen och koncentrationsförmågan.

Utomhustrenden har vi hört mycket om. Hur har den påverkat maten och ätandet?

– Grilltrenden har ökat under pandemin. I år var det nog många som tog fram grillen mitt i vintern för att kunna ses på ett säkert sätt. Men även kaféer och restauranger som haft uteservering under vintern har klarat sig bra. Där vi bor finns ett kafé som ligger vid en strand och där har man kunnat sitta utomhus hela vintern och äta. Det har varit kallt, men görbart! 

Har pandemitrenderna avspeglats i er försäljning?

– Vi har sålt väldigt mycket korv under det senaste året! Det är enkel och snabblagad mat som nästan alla tycker om, perfekt om man ska ta hand om ungarna och jobba samtidigt. På Foodservicesidan har vi dessutom väldigt stor variation av korvar, till exempel en korv med morot.

Samtidigt har det funnits en stark lokal trend, eller hur?

– Ja, det är en trend som vi förväntar oss kommer att bestå åtminstone under några år till. Man ser en trygghet i det lokala eller till och med hyperlokala; rekoringarna har vuxit stort under det gångna året och man har åkt till bonden och köpt ägg. Men trenden har också handlat om mat som känns lokal, även om den egentligen inte är det. Walesiskt lamm känns till exempel lokalt och naturligt, även om det inte kommer från ens egen närhet.

Connect with us to stay up to date on new openings.

All jobs

Already working at Atria?

Let’s recruit together and find your next colleague.

email
@atria.com
Teamtailor

Career site by Teamtailor